بررسی کامل پژو پارس سال سفارشی با موتور XU7P
پژو پارس یا همان پرشیای بازار ایران، از جمله قدیمیترین محصولات ایران خودرو است که طرفداران ویژه خود را دارد. این محصول ایران خودرو، در طی چند دهه اخیر یکی از بهترین طراحیهای این شرکت به حساب میآید؛ با این حال چنین موضوعی خود یک ضعف دردناک صنعت خودروی کشور در ارائه محصولات روز و مدرن را به اطلاع میرساند. پژو پارس از سال 79 تا به امروز روی خط تولید قرار داشته و با نسخههای مختلفی همچون سال، دوگانهسوز، ELX، LX و … تولید شده است. جدیدترین نسخه آن هم با نام سال سفارشی و سفارشی ELX در دسترس خواهد بود. مهمترین تغییر در این نسخه جدید، نصب پیشرانه بهبود یافته با نام XU7P است. شما هم اگر جزء طرفداران ویژه پژو پارس سال سفارشی با موتور XU7P هستید با معرفی جدیدترین نسخه آن در ادامه مقاله همراه شوید.
طراحی داخلی
پژو پارس سال سفارشی با موتور XU7P نسبت به نسخههای ارائه شده آن در سال 93 در بخش داخلی خودرو تفاوتهایی دارد. اولین تفاوت طراحی داشبوردی به اصطلاح سوناتایی برای این خودرو خواهد بود. شاید طراحی این بخش انتقاد خاصی نداشته باشد اما از نظر کیفیت نسبت به نسخههای قبلی یک نوع پسرفت به حساب میآید؛ زیرا که ممکن است با گذشت زمان به سر و صدا بیفتد. پشت آمپرهای متفاوت، دسته راهنمای جدید و تریم دو رنگ از دیگر طراحیهای داخلی پژو پارس سال سفارشی هستند.
طراحی خارجی
پژو پارس جدیترین و بهترین تلاش ایرانخودرو در فیس لیفت ساختههای قدیمی خود است. البته ظاهر پارس سال سفارشی با نسخههای استاندارد تفاوت چندانی ندارد. طراحی خارجی این محصول زمانی به چشم میآید که با محصولات روز دنیا مقایسه میشود و البته ظاهر پژو پارس به طور واضحی قدیمی به نظر میرسد. با این حال ظاهر پارس با هر آنچه هر روز در خیابانها ديده میشود، هماهنگتر است. پلتفرم و بدنهی پژو پارس سال سفارشی شبیه به 405 است؛ اما چراغهای آن بسیار متفاوت جلوه میکند. از دیگر طراحیهای ویژه در پارس سال سفارشی ELX رینگهای آلومینیومی و شیشههای دودی هستند. همچنین بدنهی آن بسیار ساده طراحی شده و خبری از خطوط منحنی بر روی آن نیست. با این که نبود این خطوط باعث ایجاد کهنگی در طراحی میشود؛ اما تا حدودی هزینههای صافکاری و رنگآمیزی در صورت تصادفات را کاهش میدهد.
مشخصات فنی
نوع موتور | XU7 P |
کد کلاس خودرو | 35103 |
حداکثر توان خودرو (hp) | 97 اسب بخار در 5500 دور در دقيقه |
حجم موتور(cc) | 1761 |
حداكثر گشتاور (Nm) | 146 نيوتن متر در 4500 دور در دقيقه |
تعداد سوپاپ | 8 |
نوع سوخت سازگار | بنزين بدون سرب اكتان87 و 95 |
نسبت تراکم | 9.3 |
حداکثر سرعت (km/h) | 185 |
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) | 12 |
سيستم انژکتوری | پاشش چند نقطه ای |
سيستم انتقال قدرت | 5 دنده دستی |
مصرف سوخت تركيبي (Lit/100 km) | 7.06 |
طول خودرو (mm) | 4498 |
عرض خودرو(mm) | 1704 |
ارتفاع خودرو (mm) | 1410 |
فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm) | 2669 |
وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافي (kg) | 1165 |
حجم فضاي صندوق عقب (Lit) | 470 |
گنجايش مخزن سوخت (Lit) | 66 |
گارانتی | 2 سال |
امکانات و تجهیزات رفاهی
پژو پارس سال همان نسخه جدید از ELX های قدیمی است که در امکانات و تجهیزات رفاهی تغییراتی را به وجود میآورد. رینگ آلومینیومی، تاشو برقی، سنسور پارک و دوربین دنده عقب، بلوتوث و… نمونهای از امکان جدید اضافه شده به پژو پارس سال سفارشی با موتور XU7P هستند. اضافه شدن امکاناتی نظیر سنسور نور و باران، مانیتور، سنسور فشار باد تایرها و دوربین دنده عقب، کاهش مصرف سوخت، فراوانی قطعات یدکی و تعمیر آسان از نقاط قوت در این نسخه جدید نسبت به نسخههای قدیمی هستند. برای بررسی بهتر این امکانات بهتر است آنها در یک جدول گردآوری شوند:
ترمز | سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز های جلو ديسكی و ترمز عقب ديسكی |
فرمان | هيدروليكی ، كليدهايی كنترل روي فرمان (MFC ) |
سیستم تهویه | اتوماتيک |
کیسه هوای ایمنی | كيسه هوای راننده و سرنشين جلو |
چراغها | چراغ مه شكن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان |
آينه ها | آینه های جانبی برقی راهنمادار |
شیشه ها | شيشه بالابر برقی درهای جلو و عقب، شيشه های عقب دودی |
سیستم صوتی | رادیو پخش |
تجهیزات ایمنی | ايموبيلايزر، قفل مركزی با ريموت،كمربندهای ايمنی جلو با قابليت تنظيم ارتفاع، سنسور دنده عقب |
تزئینات | تريم دورنگ، قطعات دکوراتيو طرح چوب، تودوزي پارچه ای |
صندلی | تنظیم دستی پشتی صندلی های جلو |
رینگ و لاستیک | 15 اينچ آلومينيومی |
سایر تجهیزات | دماسنج روي داشبورد، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق |
امنیت
در تمامی مدلهای پارس تجهیزات ایمنی نظیر ترمز ABS و EBD، بهعلاوه کیسه هوای راننده و سرنشين وجود خواهد داشت. در دیگر زمینه های امنیتی پژو پارس سال سفارشی با موتور XU7P میتوان ترمزهای عقب از نوع دیسکی آن را نام برد. به طور کلی عملکرد ترمزها در این خودرو مناسب است و برای آن کافی به نظر میرسد. ضمن تمام این نکات باید گفت شاید بنا بر معیارهای جهانی پارس خودروی ایمنی به حساب نمیآید اما وجود تجهیزات ایمنی حداقلی تا حدی وضعیت را بهبود میبخشند.
بیشتر بخوانید: شرایط انتقال بیمه بدنه خودرو
معایب پژو پارس سال سفارشی
با ارائه پژو پارس XU7P در بازار، طراحی داخلی و خارجی این خودرو مورد انتقاد قرار گرفت. بنابراین میتوان چند عیب این خودرو را مورد بررسی قرار داد:
ضخامت کم بدنه
اولین مسئله ای که خریداران بعد از خرید پژو پارس سال سفارشی از آن گله دارند، کیفیت بدنه خودرو است. به تازگی عکسها و فیلم هایی در فضای مجازی دیده میشود که مشتریان از ضعیف بودن بدنه ماشین منتشر کردهاند.
کیفیت بد کابین
در درون کابین پارس سال سفارشی پلاستیک هایی استفاده شده است که جنسی نامرغوب و خشک دارند و به همین دلیل است که این مورد نیز بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است. با توجه به قیمت نسبتا بالایی که این خودرو دارد، مشتریان انتظار کیفیت نسبتا خوبی را دارند اما متاسفانه اینطور نیست. بنابراین نارضایتی آنها منطقی خواهد بود.
مصرف سوخت بالا
با اینکه تلاش شده تا مصرف سوخت بالا در پژو پارس XU7P نسبت به دیگر مدلها کاهش یابد اما باز هم این موضوع رفع نشده و گویا باز هم مصرف سوخت این خودرو بالا است.
ظاهری قدیمی
از دهه 80 تا به اکنون است که پژو پارس با یک ظاهر تکراری تولید میشود که خسته کننده بوده و مشتریان منتظر تنوعی نو از این محصولات ایران خودرو هستند. با این حال تنوعی در کار نبوده و تنها مقداری تجهیزات به خودرو اضافه میشود.
مزایای پژو پارس سال سفارشی
علاوه بر معایب ظاهری، میتوان مزایایی نیز برای این خودرو در نظر گرفت. این مزایا عبارتند از:
مشتریان زیاد
ایران خودرو با تولید خودروی پژو پارس مشتریان همیشگی را به خود جذب کرده که باعث شده تا خرید و فروش این خودرو بسیار راحتتر باشد. بنابراین از همان زمانی که پارس های سفارشی وارد بازار شده نیز شاهد خرید و فروش بسیار زیاد این قبیل خودروها هستید.
قدرت خوب
با تغییر جزئی موتور قدیمی پژو پارس به موتور XU7P، این خودرو از شتاب و قدرت بهتری برخوردار شده و تا حدی نیاز مشتری را برطرف کرده است.
کابین جادار
از زمانی که پژو پارس های ایران خودرو وارد بازار شدهاند، بهترین ویژگی آنها جادار بودن کابین این خودرو بوده که باعث شده بسیاری از مشتریان راضی به خرید آن شوند.
قطعات یدکی فراوان
هنگامی که قطعات یدکی در خودرو زیاد شود، مشتریان میتوانند به راحتی این قطعات را در بازار پیدا کرده و مشکل خودروی خود را حل کنند.
بیشتر بخوانید: راهنمای خرید اسپیکر و باند ماشین
تفاوت پژو پارس سال سفارشی با مدل معمولی
بارها عنوان شد که این خودرو با نسخههای قدیمی خود تفاوت چندانی نداشته و اصلی ترین ویژگی آن پیشرانه بهبود یافته XU7 با پسوند پلاس است. در واقع این پیشرانه به آن افزوده شده تا ضمن حل شدن مشکل واشر سوزاندن، مصرف سوخت نیز کاهش پیدا کند. بنابراین تمام تغییرات ایجاد شده در پژو پارس XU7P باعث کاهش قدرت و گشتاور تولیدی شده است.
ارزش خرید
پارس سال سفارشی با موتور XU7P همان خودروی صفر کیلومتر با فضای داخلی مناسب است که خانوادهها منتظر آن بودند. حتی اگر به بازار دست دوم سری بزنید و بخواهید به جای خودروی صفر کیلومتر یک خودروی کار کرده را خریداری کنید، گزینه های ارزشمندتری نیز برای شما وجود دارند. بنابراین میتوانید با حساب باز کردن بر روی امکانات رفاهی افزوده شده به پژو پارس سال سفارشی و مزایای آن، خرید این خودرو را اولویت خود قرار دهید.
رقبا
دنا، پژو 206 صندوق دار، رنو تندر 90 و سمند از رقبای پر و پا قرص پژو پارس سال سفارشی با موتور XU7P هستند که هر کدام میتوانند گوی رقابت را از این خودرو بدزدند. برای آن دسته از افرادی که به کیفیت خودرو بیشتر از ظاهر آن اهمیت میدهند و آپشن های کمتر آن برایشان قابل قبول است، تندر 90 پیشنهاد میشود. پژو 206 صندوق دار هم برای خانوادهای با تعداد افراد کم که فضای خودرو برای آنها قابل قبول بوده، مناسب شده است. این خودرو با داشتن طراحی به روزتر، هماهنگی فنی بیشتر و مشخصات فنی مناسب، گزینه ارزشمندی محسوب می شود. با این حال با توجه به اینکه یافتن نمونه صفر کیلومتر 206 صندوقدار در بازار کمی سخت است و امکانات این خودرو نیز در مقایسه با پارس ELX سفارشی XU7P کمتر است، میتوان پژو پارس سال سفارشی را موفقتر عنوان کرد.
پژو پارس سال سفارشی ELX چیست؟
همان طور که متوجه شدید پژو پارس های ارائه شده از سوی ایران خودرو تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و تنها چند امکان در یک خودرو افزوده شده که خودروی قبلی از آن محروم است. پارس سال سفارشی ELX همان خودرویی است که با دو پیشرانه رایج و شناخته شده پیشین، یعنی TU5 پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و XU7 روانه بازار میشود. هر کدام از این پیشرانهها از دیدگاه تکنولوژی ساخت و تولید، در نوع خود قدمتی تاریخی دارند. با این حال مقایسه پیشرانه 1.6 لیتری TU5 در مقابل پیشرانه هشت سوپاپ عتیقه XU7، این را ثابت میکند که نسخه سفارشی پارس ELX قرار نیست در زمینه قوای فنی پیشرفتی به همراه داشته باشد.
تفاوت موتور XU7P با TU5
با اینکه موتور XU7P در پژو پارس سال سفارشی با نام موتور جدید شناخته میشود اما باید بدانید که این موتور نسبت به TU5 از تکنولوژی ساخت قدیمیتری استفاده میکند. از نظر عملکرد در پژو پارسها شتاب صفر در موتورهای XU7P صفر تا صد حدود 12 ثانیه طول میکشد در حالی که شتاب صفر تا صد در پژو پارس با موتور TU5 معادل 13.2 است. به همین دلیل است که موتور TU5 حداکثر سرعت 190 کیلومتر را به خودرو میدهد اما حداکثر سرعت پارس XU7P به 185 کیلومتر بر ساعت است. علاوه بر اینها با اینکه پژو پارس با موتور XU7P برای شتابگیری خودرو مناسب نیست اما کشش بیشتری در دور پایین موتور از خود نشان میدهد.
سخن پایانی
ایران خودرو با لوکس دانستن طراحی پژو پارس های خود این بار پژو پارس سال سفارشی با موتور XU7P را ارائه کرده است. این خودرو ضمن معایبی که دارد با به روز کردن برخی از امکانات و تجهیزات رفاهی خود توانسته مشتریان ثابت قدمی را جذب خود کند. شما هم اگر به دنبال خودرویی خانوادگی هستید، میتوانید این نسخه جدید را امتحان کنید.