انواع روش های ارسال کالا [14 روش ارزان ارسال کالا]
همواره در طول سالهای اخیر دیده شده که فروشندگان راههای زیادی را امتحان میکنند تا مشتریان را به فروشگاه خود بکشانند. ایمیل میفرستند، چت میکنند، پشتیبانی تلفنی انجام میدهند و تیزرهای تبلیغاتی میسازند تا در نهایت افراد قانع شوند از آنها خرید کنند. در ادامه هم مدام به دنبال ایجاد تجربهای ناب با یک خرید عالی برای مشتری خود میگردند. يکی از راههای نفوذ به قلب مشتریان ارسال به موقع و باکیفیت محصولات سفارش شده است؛ در واقع کوچک ترین اشتباه در ارسال کالا میتواند تمام زحمات را از بین ببرد. زیرا دقیقا در همین مسئله است که مشتری کیفیت محصول بهعلاوه خدمت فروشگاه اینترنتی را درک کرده و اعتماد او شکل میگیرد. با این کار است که محصول و فروشنده آن با ایجاد حس خوب، در ذهن مشتری ماندگار خواهند شد. برعکس؛ با تاخیر در ارسال و تحویل محصولی آسیبدیده، مشتری برای همیشه از دست میرود. بنابراین شما به عنوان یک فروشنده باید بهترین روش ارسال محصولات فروشگاهی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید و مخاطبان خود را راضی نگه دارید. در همین جهت است که ادامه مقاله به بررسی انواع روش های ارسال کالا و معیارهای انتخاب درست از بین آنها اختصاص داده شده است.
معیارهای انتخاب شرکت ارسال
با افزایش درخواستها برای ارسال کالا و جا افتادن فروشگاههای اینترنتی، هر سال به تعداد شرکتهای پستی در ایران افزوده میشود. هدف از این کار، برقراری ارتباط سریع و آسان میان افراد و مشاغل متفاوت خواهد بود. وجود رقابت بین شرکتهای پستی باعث میشود آنها بیش از پیش برای ارائه طیف وسیعی از خدمات به عنوان بهترین شرکت پست تلاش کنند. بر همین اساس که باید معیارهای انتخاب شرکت ارسال بسته به درستی مشخص شود. این معیارها بر این اساساند:
سرعت بالا
اولین سوالی که هرفردی هنگام سفارش و یا ارسال بسته از خود میپرسد این است که ارسال بستهی من چقدر طول خواهد کشید؟ در دنیایی که سرعت به تمام قسمت های آن نفوذ کرده، هر شرکتی که بتواند بیشترین سرعت در ارائه خدمات پستی را داشته باشد، موفقتر از سایر رقبا عمل کرده است. در شرکت های پستی معمولا از اصطلاح زمانبندی حمل استفاده میکنند که به معنای ارسال سریع کالا به مقصد مورد نظر در زمان مشخص است. از طرفی دیگر وجود یک سیستم حمل و نقل یکپارچه در کنار سرعت عمل بالا در یک شرکت پستی باعث میشود مشتریان دست به انتخاب آن بزنند.
تضمین سلامت بسته
حال که بسته با سرعتی بینظیر قرار است ارسال شود، مشتری بعد از انتظاری شیرین مشتاق دریافت بسته خود است. حال اگر بسته به هر دلیلی دچار آسیب مانند شکستگی شود، این اشتیاق کاملا به عصبانیت تبدیل خواهد شد؛ زیرا این شرکت پستی است که نتوانسته با وجود سرعت در ارسال مرسوله، سلامت بسته را به درستی تضمین کند. در این زمان است که باید گفت کیفیت، قربانی سرعت عمل شده است. در این زمان است که مشتری نیز اعتماد خود را نسبت به شرکت از دست داده و در چنین شرایطی هر چه کارشناسان تلاش کنند دوباره اعتماد را به مجموعه برگردانند، بی فایده خواهد بود.
همکاری با شرکت های بیمه
برای اینکه مشکلاتی مانند تضمین سلامت بسته به شرکت ضرر نرساند و یا مشتری بتواند به راحتی حق ضایع شده خود را برگرداند، بهتر است همکاری بین شرکتهای پستی و شرکت های بیمه صورت بگیرد. از طرفی دیگر شرکتهای پستی خود نیز میتوانند بسته دریافتی را بیمه کنند و این اعتماد را به مشتریان خود هدیه دهند. راه دیگری نیز وجود دارد؛ اینکه دارندگان شرکت های پستی ضمن بیمه کردن بستههای دریافتی خود میتوانند از شرکت های بیمه نیز کمک بگیرند و به قولی محکم کاری کنند.
ارزان ترین راه های ارسال کالا در ایران
1. پست
با توجه به اینکه نیاز عمومی در رابطه با کالا چه چیزی را ایجاب کند، شرکت های پستی خدمات مختلفی را به مشتریان خود ارائه خواهند داد. بر همین اساس میتوان پست یکی از انواع روش های ارسال کالا است که هرکدام از انواع آن را مورد بررسی قرار میدهیم:
پست پیشتاز
از بین انواع پستها میتوان پیشتاز را به عنوان سریعترین نوع ارسال کالا معرفی کرد که با کمک آن بستهها در مدت زمان 24 تا 48 ساعت کاری به مقصد خواهند رسید. در هنگام ارسال بسته با این روش یک بارکدهای 10 تا 20 رقمی دریافت میشود که از طریق آن می توان وضعیت ارسال کالا را بررسی نمود.
پست سفارشی
پرطرفدارترین نوع ارسال بسته در بین انواع پستها، پست سفارشی است. ویژگی خاص این پست باعث شده تا با عنوان پست سریع محموله پستی شناخته شود.
پست عادی
یکی از قدیمی ترین روش ها از انواع پست، پست عادی است که توسط صندوقهای پست انجام میشود. به طور معمول به جای ارسال بسته برای ارسال نامه یا مطبوعات از آن استفاده میکنند.
پست دو قبضه
هر گاه که حساسیت بالایی در رابطه با ارسال کالای خود داشته و میخواهید حتما سالم برسد، میتوانید پست دو قبضه را انتخاب کنید. البته توجه داشته باشید که هزینه این نوع پست نسبت به موارد دیگر بالاتر خواهد بود.
پست یافته
یک نمونه از انواع پست است که با هدف استرداد اسناد و مدارک یافته شده و بازگرداندن آن ها به صاحبانشان راه اندازی شده است. کسانی که مدارک مفقود شده دارند میتوانند به پست مراجعه و تنها با پر کردن یک فرم خواستار مدارک خود شوند. در این زمان در صورت پیدا شدن مدارک آن ها را به آدرس مورد نظر پست میکنند.
بیشتر بخوانید: مراحل پیگیری سفارشات پستی در ایران
2. تیپاکس
تیپاکس را میتوان اولین پست خصوصی کشور و حتی مبتکر در سرویس درب به درب معرفی کرد که سعی میکند با ارائه خدمات مختلف در ارسال بسته ها، پاسخگوی نیازهای مشتریان خود باشد. تیپاکس شرایطی را فراهم کرده که ارسالهای درون شهری و یا ارسال بسته به هر نقطه از کشور ممکن شده است. در این پست جذاب، فرصت ارسال آنلاین، تلفنی و یا مراجعه به نمایندگی برای ثبت سفارش فراهم شده است.
همچنین بلافاصله پس از ثبت سفارش، بسته وارد مسیر ارسال میشود و مراحل مختلف آن به سرعت پیش میرود تا به دست گیرنده برسد. خدمات این شرکت پستی را میتوان به انواع بستهبندی محصول، بیمه مرسوله، رهگیری اینترنتی و خدمات پرداخت در محل تقسیم کرد که عملکردی همانند شرکت ملی پست دارد. برای اينکه بتوانید از طریق تیپاکس کالای خود را ارسال کنید با نزدیک ترین دفتر نمایندگی تماس بگیرید و درخواست خود را ثبت کنید. علاوه بر تماس، سایت اختصاصی تیپاکس با آدرس https://tipaxco.com/Tracking فرصت سفارش آنلاین را نیز به شما میدهد.
3. اسنپ باکس
اسنپ باکس یک خدمت متنوع از نرم افزار اسنپ که میتوان گفت یکی از انواع روش های ارسال کالا است که در راستای گسترش حمل و نقل شهری عمل میکند. این سرویس باعث شده تا افراد بتوانند در کوتاهترین زمان ممکن، در هر کجای شهر که هستند، بستههای خود را توسط موتور سیکلت های اسنپ با سرعت به مقصد مورد نظر برسانند. از طرفی دیگر با وجود این امکانات قیمت ارسال بسته به طور شفاف و واضح در همان لحظه درخواست پیک مشخص میشود. بنابراین می توان به هزینه مناسب، دسترسی آسان در شهر، قابلیت پیگیری مسیر، و پشتیبانی ۲۴ ساعته به عنوان ویژگی های اسنپ باکس اشاره کرد. از نمونههای مختلف اسنپ باکس میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
پیک موتوری بدون جعبه
برای مرسولات کوچک و قابل حمل مناسب از پیک موتوری بدون جعبه استفاده میشود. زیرا امکان گذاشتن مرسولات و حمل آن بدون جعبه های نگهدارنده فراهم شده و این بخش شامل پیکهای بدون صندوق است.
پیک موتوری با جعبه
برعکس نوع قبلی همان طور که از نامش پیدا است در این نوع پیک، مرسولات در داخل جعبه یا صندوق نگهداری شده و از آن محافظت میشود. بنابراین اگر افراد بستههای آسیب پذیر و شکستنی دارند که لازم است از آنها مراقبت شود، این نوع پیک مناسب خواهد بود.
پیک موتوری برای جابجایی مسافر
پیک های موتوری اسنپ حتی امکان جا به جایی مسافران هنگامی که برای رسیدن به مقصد عجله دارند را فراهم کرده است. در این صورت شما میتوانید همراه با بسته خود بدون گذراندن وقت اضافه در ترافیکهای سنگین به مقصد رسیده و بسته به گیرنده برسانید.
4. الوپیک
الو پیک همانند دیگر شرکتهای پستی با هدف ارسال انواع کالا شروع به فعالیت کرده و در اکثر نقاط ایران نمایندگی دارد. با کمک از این سرویس میتوانید کالاهای مرسوله خود را با پیک موتوری، سواری یا وانت برای مشتریان بفرستید. هزینه ارسال سفارش براساس اطلاعات سرویس الوپیک صورت میگیرد و شما لازم است در هنگام ثبت درخواست خود، روش محاسبه هزینه را بر روی الوپیک تنظیم کنید. حتی راههای سفارش به صورت دستی و یا با پیک در این سرویس به طور کامل توضیح داده شده است. باید بدانید که قيمتها در الو پیک با به صرفه ترین روش محاسبه خواهند شد. سایت الو پیک با آدرس https://alopeyk.com به همراه اپلیکیشن آن به شما امکان پیگیری مسیر از مبدا تا مقصد را میدهد.
5. چاپار
چاپار همان سرویس ارسال بسته است که فروشندگان منتظر آن بودند. این سرویس علاوه بر ارسالات داخلی توانسته شرایط ارسال بسته ها در سطح بینالمللی را برای مراجعین خود فراهم کند. ارسالات چاپار را میتوان به سه طریق مورد بررسی قرار داد:
حمل و نقل هوایی
شرکت کالا رسان چاپار با راهاندازی حمل و نقل به شیوه هوایی، ارسال بسته و کالا را در سطح بینالمللی ممکن کرده است. این شرکت با اضافه کردن سرویس ارسال فوری درب به درب در سراسر کشور به مشتریان خود اطمینان میدهد که کالا به صورت دقیق، منظم و سریع با قیمت مناسب و سرعت بالا به مقصد خواهد رسید.
سرویس پیک موتوری
یکی دیگر از انواع روش های ارسال کالا شرکت چاپار سرویس پیک موتوری است. در این بخش از سرویس چاپار با عنوان چاپار پلاس، به مشتریان امکان ارسال بسته های حساس خود را میدهد که باید به سرعت به مقصد برسند. سرویس پیک موتوری در چاپار برای کالاهایی طراحی شده که باید بدون توجه به سنگینی ترافیک در اسرع وقت به دست گیرنده برسند.
حمل و نقل داخلی
علاوه بر حمل و نقل بینالمللی، در هر کجای کشور میتوانید با کمک پرسنل مجرب و آموزش دیده و برخورداری از ناوگان حمل و نقل اختصاصی و مجهز به ردیاب در چاپار برای ارسال کالای خود کمک بگیرید. این ویژگیها باعث میشود تا حفاظت و سلامت کالای ارسالی شما تضمین شود.
علاوه بر اینها هزینههای ارسال کالا در چاپار به صورت شفاف و آنی نشان داده میشود. برای این کار در سایت https://chaparnet.com بخش هزینه ارسال مبدا، مقصد و وزن و ارزش کالای خود را وارد کنید تا قیمت به شما داده شود.
6. 193
193سرویس پاسخگویی سریع از شرکت پست ملی است که در جهت خدمت رسانی سریعتر به مراجعه کنندگان طراحی شده است. طبق گفتهها سرویس 193 کمک میکند تا افراد بتوانند مرسوله خود را از طریق پستهای پیشتاز، عادی و ویژه به تمامی نقاط کشور ارسال کنند. در این سرویس همچنین امکان ارسال مرسوله پستی به صورت دست به دست در درون شهرها ممکن کرده است. این عملکرد به طور معمول با پیکهای موتوری و ماموران پست انجام میشود که ماموران پست بسته مورد نظر را در منازل و محل کار افراد تحویل گرفته و در آدرس مورد نظر توزیع می کنند. این سرویس همچنین کمک میکند هزینههای ارسال نسبت به دیگر سرویس های ارسال مرسولات کمتر باشد.
7. یارباکس
https://yarbox.co سایت مراجعه به سرویس ارسال بسته یارباکس است. در این نوع روش ارسال کالا میتوان اپلیکیشن طراحی شده یارباکس را نصب و از خدمات آن بهره برد. این خدمات شامل ارسال مرسولات به صورت درب به درب است. همچنین امکان حمل و نقل بستههای ارسالی از یک شهر به شهری دیگر ممکن شده است. یارباکس همواره تلاش کرده تا استانداردهای جهانی در ارسال مرسولات مانند ضمانت پست سریع، آسودگی خیال از دغدغههای برنامه ریزی و هماهنگی تحویل و ارسال، سرعت حداکثری تا 24 ساعت و ضمانت امنیت و ارسال صحیح مرسولات را با هزینه مناسب برای مشتریان خود به ارمغان بیاورد.
8. ماهکس
این شرکت یکی دیگر از انواع روش های ارسال کالا میباشد؛ ماهکس در واقع یک برند تجاری با مالکیت سریع ترابر ماهان است که با هدف ارائه عرضه راهبرد و راهبری فعالیت خود را در زمینه صنعت پستی آغاز کرده است. در ماهکس همواره تلاش میشود مجموعه با تکیه بر دانش و خلاقیت کارشناسان جوان ایرانی در زمینهی پستی رو به پیشرفت قرار بگیرد. از نمونههای این تلاشها میتوان به طراحی، تولید و راهاندازی اولین انبار و مرکز مکانیزه پردازش کشور اشاره کرد. علاوه بر اینها ماهکس با در اختیار داشتن ناوگان هوایی، زمینی و امکانات پیشرفته روز و همکارانی ورزیده و متخصص،شبکه ای از ارسالات گسترده خارجی و داخلی را راهاندازی کرده است. از طرفی دیگر وجود نمایندگان بیشمار در سراسر کشور باعث ارائه بهترین، مطمئنترین و سریعترین خدمات شده است.
9. لینک اکسپرس
برخلاف سایر سرويس های ارسال مرسولات، لینک اکسپرس یک استارتاپ در زمینه حمل و نقل و ارسال کالا به حساب میآید. بر این اساس است که این مجموعه، جمعی از خود متقاضیان لینک هستند که به ارسال مرسولات در سطوح مختلف احتیاج دارند. این استارتاپ جذاب و خلاق به طور مستمر در طول روز با فروشگاه های اینترنتی ارتباط دارد و از طرفی دیگر جهت ارسال هدایا یا نامهها به مقصد نیز استفاده میشود. برای کسب اطلاعات بیشتری درباره خدمات متنوع و جذاب این سرویس میتوانید به سایت https://www.linkexpress.ir مراجعه کنید.
10. کاراپست
کاراپست را به عنوان یک سرویس ارسال مرسولات در کشور میتوان در انواع مختلفی از روشهای ارسال کالا فعال دانست.
پست سریع بینالمللی
با کمک خدمات سریع کاراپست در زمینه حمل و نقل است که امکان حمل انواع کالاهای صادراتی و وارداتی فراهم شده است در این سرویس جذاب و سریع مرسولات شما در بیش از 220 کشور جهان از درب محل فرستنده دریافت و به درب محل گیرنده تحویل داده خواهند شد.
حمل هوایی شامل بار سنگین
وجود خدمات حمل بار هوایی سنگین در کاراپست باعث میشود تاجران برای ارسال کالا های خود در سطح جهانی نگرانی را نداشته باشند. بنابراین میتوانند از هرکشور جهان با بهره مندی از سرویس بزرگترین شرکتهای حمل و نقل طرف قرارداد با کاراپست و توسط تیم مجرب و متخصصین کالاهای صادراتی و وارداتی خود را از طریق حمل و نقل هوایی ارسال کنند و در کوتاه ترین زمان ممکن آن را تحویل دهند.
پست داخلی
با وجود خدمات درب به درب در کاراپست شما مطمئن هستید که بسته خود را به زودی و در روز کاری همان روز و یا روز بعدی تحویل میگیرید. بنابراین خدمات داخلی شامل سرويس هایی است که شعب فعال کاراپست را دارند.
حمل و نقل مرکب
گاهی لازم است ارسال مرسولات از دو راه متفاوت صورت گیرد. کاراپست با بهره مندی از این سرویس به شما اطمینان میدهد که حمل سریع و آسان کالای شما تا مقصد نهایی امکانپذیر خواهد بود.
11. TNT
تی ان تی نیز از دیگر انواع روش های ارسال کالا است. این شرکت بینالمللی پست، مدتها است که در زمینه خرید و فروش پستی و ارائه سرویسهای اکسپرس، سرویسهای پس کرایه، سرویسهای ویژه مشغول به کار میباشد. این سرویس جذاب روشهای پرداخت متنوعی را به مشتریان خود معرفی میکند و همچنین راه بستن قرارداد را برای مشتریان VIP خود هموار کرده است. حتی فرصت پرداخت درب منزل را به مشتریان خود میدهد. علاوه بر اینها تی ان تی با فراهم کردن شرایط رهگیری مرسولات برای مشتریان، خدمات پس کرایه نیز برای محمولههای متعارف و غیرخطرناک اختصاص داده است.
12. TPG
دیگر شرکت مطرح در زمینه حمل و نقل داخلی و بین المللی، شرکت TPG است. در تی پی جی کالاها بین 7 الی 10 روز کاری با توجه به مقصد به سراسر دنیا ارسال خواهند شد. بهعلاوه نحوه تحویل کالا در این شرکت به صورت حضوری ک غی. حضوری خواهد بود. این شرکت به دو شیوه حمل و نقل اکونومی و اکسپرس خدمات ارائه میکند. ویژگی منحصر به فرد این شرکت نسبت به دیگر سرویسها اضافه کردن گزینه فروشگاه اینترنتی است که امکان همکاری با دیگر فروشگاه های آنلاین را فراهم کرده است. این امر موجب گسترش طیف خدمات این شرکت شده است و درها را برای همکاری با سایر شرکتها باز کرده است.
13. PDE
PDE از بزرگترین شرکتهای پستی ایران است که میتواند طیف وسیعی از خدمات را پوشش دهد. با پی دی ای مرسولات در کمترین زمان ممکن و با هزينه ای مناسب ارسال میشوند. خدمات دیگر شرکت شامل شیوه درب به درب، امکان رهگیری دائمی مرسولات، خدمات پس کرایه، ترخیص یک روزه مرسولات و حمل اکسپرس است. علاوه بر اینها پی دی ای جز معدود شرکتهای پستی است که به مشتریان خود امکان خرید اینترنتی بینالمللی را ارائه داده است.به طور کلی این شرکت با خدمات ویژهای شناخته شده که به مشتریان ارائه میکند. این خدمات را به طور معمول تعداد کمتری از شرکتهای پستی نسبت به آن اقدام میکنند.
14. SPEED
SPEED سامانه ارسال هوشمند به سراسر کشور است که با کمک آن می توانید بسته های خود را پس از سفارش گذاری در سامانه لجستیک هوشمند اسپید در همان روز به دست مشتریان خود برسانید. علاوه بر اینها در اسپید امکان تحویل بسته درب منزل و سپس پرداخت هزینه فراهم شده که باعث میشود مبلغ به صورت آنی به حسابتان واریز گردد. این شرکت یکی از مدرنترین تجهیزات ارتباطی در حوزه سخت افزار و نرم افزاراست که سعی بر امانتداری مردم و کارفرمایان دارد.
عوامل موثر بر هزینه ارسال بسته های پستی
برای اینکه بتوانید هزینهی تقریبی انواع روش های ارسال کالا و بستههای پستی خود را حساب کنید، لازم است موارد زیر را در نظر داشته باشید:
1. وزن بستهی ارسالی: اول از همه باید توجه کنید که بستهی ارسالی شما چه مقدار وزنی دارد و باید با کدام وسيله نقلیه جا به جا شود. مطمئنا مرسولات میتوانند از یک پاکت تا یک میز متفاوت باشند و این باعث تغییر قیمتهد خواهد شد.
2. مقصد: مطمئنا خبر دارید که هزینهی یک بسته و یا کالا در درون استان و یا خارج از آن متفاوت خواهد بود و این تفاوت در میزان نزدیکی استان به محل شما مشخص خواهد شد.
3. روش: اینکه کالای شما چه ابعاد و وزنی دارد و همچنین قرار است با چه روشی حمل شود قیمتها را تغییر میدهد. ابتدا انتخاب کنید که قرار است کالا با هواپیما، اتوبوس، کامیون و یا موتور جابهجا شود و سپس هزینه را حساب کنید. زیرا این موضوع نیز در محاسبه هزینه ارسال اثرگذار خواهد بود.
جمع بندی
در طول تاریخ همواره انسان به امکاناتی نیاز داشته که بتوانند نیازهای او در ارسال کالا و بستههای مهم را رفع کنند. امروزه هم با وجود پیشرفت فروشگاهها در سطح آنلاین نیاز است شرکت های پستی با روشهایی نوین رو به جلو کار کنند. هر چه شرکتی ضمن سرعت در ارسال بسته بتواند سلامت آن را تضمین کند، بیشتر مورد اعتماد مشتریان واقع میشود. بنابراین باید بهترین روش ارسال کالا را انتخاب کند.