مراحل پیگیری سفارشات پستی در ایران

همانطور که اطلاع دارید، امروزه شما می‌توانید با استفاده از پیگیری مرسوله پستی خود از طریق کد پیگیری دریافتی از تمامی جزئیات بسته پستی‌ اطلاع پیدا نموده و به راحتی آن را رصد کنید.

مرسولات پستی به دو نوع تقسیم می‌شوند:

  • مرسولات پستی: به مرسولاتی که از اینستاگرام، سایت‌های فروشگاهی و… سفارش می‌دهید، مرسولات پستی می‌گویند. می‌توانید این بسته‌ها را از طریق آدرس post.ir و با داشتن کد رهگیری 20 رقمی، پیگیری نمایید.
  • مرسولات پستی سازمانی: مرسولات پستی سازمانی، بسته‌هایی هستند که از طرف سازمان‌ها ارسال می‌شوند مانند گواهینامه، کارت خودرو، کارت ملی و…

دو روش پیگیری برای مرسولاتی پستی و مرسولات پستی سازمانی وجود دارد:

  • پیگیری مرسوله پستی از طریق کد رهگیری
  • پیگیری مرسوله پستی با کد ملی

کد رهگیری پستی چیست؟

کد رهگیری، یک بارکد است که برای پیگیری وضعیت بسته پستی، از سوی اداره پست به فرستنده بسته هنگام تحویل به اداره پست، ارائه می‌گردد. مشتریان می‌توانند با استفاده از کد رهگیری پست که یک عدد 24 رقمی می‌باشد تا زمان دریافت بسته از مامور پست، از طریق سامانه رهگیری مرسولات پستی، وضعیت بسته خود را مشاهده نمایند.

پیگیری سفارشات شرکت پست

همان‌طور که می‌دانیم، تمام مشتریانی که منتظر بسته پستی خود هستند؛ این قابلیت را دارند که با استفاده از کد رهگیری 24 رقمی، به پیگیری بسته‌های پستی خود پرداخته و وضعیت آن‌ها را مشاهده کنند. در این بخش قصد داریم تا به صورت کامل به آموزش تصویری کار کردن با سامانه پیگیری مرسوله بپردازیم تا شما بتوانید در راستای کسب اطمینان خاطر کامل، این کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهید.
در ابتدا لازم است تا وارد سامانه رهگیری مرسوله پستی به نشانه www.tracking.post.ir بشوید. بعد از وارد شدن به این سامانه، با تصویر زیر روبه رو خواهید شد. این سایت به صورت کاملا ساده طراحی‌ شده است تا عموم افراد با میزان اطلاعات حداقلی در این زمینه، بتوانند از آن استفاده کنند.

پیگیری سفارشات شرکت پست

پیگیری با شماره مرسوله

در مرحله بعدی پس از دریافت کد رهگیری باید کد پیگیری 24 رقمی را که در دسترس دارید، در قسمت مشخص‌ شده به صورت کامل، وارد کرده و سپس بر روی علامت جست‌وجو کلید کنید تا سرچ کد رهگیری آغاز شود. در صورتی که هیچ مشکلی در کد وجود نداشته و از اعتبار کافی برخوردار باشد، تمام اطلاعات مربوط به مرسوله شما دقیقا مشابه با این تصویر، نمایش داده می‌شود.

پیگیری با شماره مرسوله

در این حالت می‌توانید با اطمینان خاطر کامل و بدون کوچک‌ترین نگرانی منتظر دریافت مرسوله خود باشید. شما تنها با همین دو مرحله، می‌توانید اطلاعات کافی درباره مرسوله خود به دست آورید و نیاز به انجام هیچ‌گونه اقدامات کلی و بیشتری وجود ندارد.

پیگیری بسته پستی با پیامک

از دیگر روش‌هایی که برای پیگیری مرسولات وجود داشته و در بسیاری از مواقع نیز به کار گرفته می‌شود، باید بهره‌گیری با شماره موبایل اشاره کنیم. این روش مناسب کسانی بوده که به اینترنت دسترسی ندارند و با اینکه به هر دلیل دیگری، ترجیح می‌دهند پیگیری‌های مربوط به این زمینه را با شماره موبایل خود انجام دهند. در این روش کافی است که شما کد رهگیری 20 رقمی که در اختیاردارید را به شماره 2000441 پیامک کنید. در مرحله بعدی شما وضعیت و اطلاعات کامل مرسوله را به صورت پیامک دریافت خواهید کرد. در برخی مواقع ممکن است بلافاصله بعد ز ارسال پیامک، جوابی دریافت نکنید. در این موقعیت باید حرف R را در کنار کد مرسوله تایپ کرده و سپس پیامک را بفرستید.

پیگیری مرسولات سازمانی

به دو صورت امکان رهگیری مرسولات پستی سازمانی‌ وجود دارد:

  • پیگیری مرسولات سازمانی از طریق سامانه www.post.ir
  • پیگیری مرسولات سازمانی از طریق کد USSD

جهت رهگیری بسته‌های سازمانی، ابتدا به سایت najatracking.post.ir مراجعه کنید. از قسمت انتخاب سند، نوع مرسوله موردنظر را انتخاب کرده و روی جستجو کلیک نمایید.

همچنین برای پیگیری بسته‌های سازمانی، می‌توان از کد ussd استفاده کرد. برای رهگیری مرسولات پستی سازمانی ابتدا باید شماره #110* را شماره گیری کنید.

گزینه “خدمات قابل ارائه” را انتخاب نمایید. سپس گزینه 1 یعنی “پلیس 110” را بزنید.

در مرحله بعدی، وضعیت مدارک را مشخص کنید. سپس با توجه به درخواستی که مدنظر دارید یکی از گزینه‌ها را انتخاب نمایید. در نهایت می‌توانید با ورود کد ملی، مرسوله پستی‌ خود را رهگیری کنید.

پیگیری مرسولات سازمانی بدون اینترنت

با استفاده از پیامک، به راحتی امکان پیگیری مرسوله را خواهید داشت. در بخش‌های قبل به آن پرداخته‌ شده است.

پیگیری مرسولات پست پیشتاز

پست پیشتاز این امکان را دارد تا خدمات بیشتر و متنوع‌تری را نسبت به پست معمولی ارائه دهد و طبیعتا، هزینه آن نیز بیشتر خواهد بود. امکان پیگیری مرسولات پست پیشتاز نیز مانند بسته‌های پستی معمولی وجود داشته و شما می‌توانید این کار را به راحتی انجام دهید. در پست پیشتاز معمولا سرعت بیشتری برای رساندن بسته به خرج داده می‌شود و شما می‌توانید در مدت‌زمان کوتاه‌تری، سفارشات پستی خود را تحویل بگیرید.
اداره پست این امکان را به وجود آورده تا شما بتوانید به خوبی مرسولات پست پیشتاز خود را نیز پیگیری کرده تا زمان رسیدن به مقصد، به راحتی آن‌ها را رصد کنید. زمان تحویل بسته پیشتاز به اداره پست، یک کد رهگیری 20 رقمی یا بیشتر مانند سایر کدهایی که در بخش‌های قبلی نیز معرفی کردیم، در اختیار افراد قرار می‌گیرد که با کمک همان کد، می‌توانند اقدام به پیگیری بسته‌های خود بکنند.
در صورتی که مرسوله سازمانی باشد، باید وارد سامانه najatracking.post.ir شده و سپس کد رهگیری مرسوله را وارد کنید تا بتوانید به رصد و پیگیری بسته موردنظرتان بپردازید. شما این کار را می‌توانید از طریق سامانه راهور 120 نیز انجام داده و همان نتیجه را دریافت کنید. برای پیگیری بسته‌های غیرسازمانی، باید دقیقا مشابه با روشی که برای بسته‌های پستی معمولی و غیر پیشتاز وجود دارد اقدام کنید. درواقع اداره پست در این زمینه روش مجزا و دیگری را ارائه نداده است.

پیگیری سفارشات تیپاکس (آنلاین و تلفنی)

شرکت تیپاکس یکی از شرکت‌های ارسال پستی خصوصی می‌باشد و حدود 61 سال است که خدمات پستی داخلی و بین‌المللی را ارائه می‌دهد. شرکت پستی تیپاکس، حدود 100 شعبه فعال و آماده به خدمت دارد. این شرکت‌ هم مانند سایر شرکت‌های پستی، خدمات مربوط به پیگیری مرسولات پستی را ارائه می‌کند.

جهت رهگیری پستی تیپاکس لازم است تا کد مرسوله را در اختیار داشته باشید. در هنگام ارسال بسته، کد رهگیری به همراه اطلاعات دیگری مانند، هزینه ارسال، لینک رهگیری بسته تیپاکس، ارزش اظهاری نیز برای گیرنده و فرستنده ارسال می‌گردد. همچنین کد رهگیری و شماره قرارداد در رسیدی که به فرستنده تحویل داده می‌شود نیز درج شده و از طریق آن می‌توان بسته را پیگیری نمود.

برای رهگیری مرسولات تیپاکس دو روش وجود دارد:

جهت پیگیری مرسوله پستی در تیپاکس می‌توان از کد رهگیری پیامک شده‌، شماره بارکد یا کد قرارداد استفاده نمود. کد رهگیری تیپاکس عددی 15 تا 20 رقمی است و در زمان ارسال و ثبت سفارش، همراه رسید در اختیار فرستنده قرار داده می‌شود و از طریق پیامک برای گیرنده ارسال می‌گردد. بارکد یا شماره قرارداد تیپاکس عددی 13 رقمی بوده که با رقم همان سال آغاز می‌شود. به عنوان مثال، بارکد تمام بسته‌ها در سال 99، با عدد 99 آغاز می‌گردد.

پیگیری بسته از باربری‌ها

باربری‌ها معمولا پیگیری مرسولات را به صورت تلفنی یا در باربری‌های به روزتر، آنلاین یا پیامکی انجام میدهند.

با توجه به شرکت باربری که از آن استفاده می‌کنید می‌توانید با شماره آنها تماس گرفته یا از طریق پیامک یا وب سایت آنها، با ارائه شماره بارنامه اقدام به رهگیری بسته خود نمایید.

پیگیری مرسولات پستی خارج از کشور

برای پیگیری مرسولات پستی خارج از کشور، مانند پیگیری مرسولات داخلی باید وارد سایت اداره پست شده و کد رهگیری خود را وارد کنید.

البته تفاوت کد رهگیری پست خارج از کشور یا IPS شرکت پست با کد رهگیری داخلی در این است که یک کد 13 رقمی در اختیار شما قرار می‌گیرد و ترکیبی از اعداد و حروف لاتین می‌باشد. کد رهگیری داخلی ایران 20 یا 24 رقمی است.

نحوه شکایت برای پیگیری مرسولات پستی با کد پستی

سامانه شکایت از پست به آدرس eop.post.ir سامانه ای است که در سال‌های اخیر توسط شرکت پست ایران راه اندازی شده و یکی از بهترین و ساده ترین روش‌ها برای ثبت شکایت و پیگیری آن می‌باشد. برای ورود به سامانه شکایت از پست،  پس از ورود به آدرس eop.post.ir از طریق مرورگر خود، می‌توانید ثبت شکایت را انجام دهید.

البته روش‌های دیگری نیز علاوه بر سامانه eop.post.ir جهت شکایت از پست وجود دارد. از جمله مهمترین آنها می‌توان به سامانه پاسخگویی پست، تماس با تلفن گویای 195 و اداره بازرسی کل کشور اشاره کرد. 

پیگیری مرسوله پستی بدون کد رهگیری

پیگیری مرسوله پستی بدون کد رهگیری

ممکن است به هر دلیلی کد مرسوله خود را گم کرده و مضطرب شوید. زیرا بدون آن کد امکان رهگیری مرسوله را نخواهید داشت. اما نگران نباشید. می‌توانید به نزدیکترین دفتر پستی محل سکونت خود مراجعه و مشکل خود را بازگو کنید. پیشنهاد می‌شود به جای درخواست پیگیری وضعیت مرسوله، صرفا از کارمند اداره پست بخواهید تا کد را مجدد در اختیارتان قرار دهد. سپس به راحتی می‌توانید شخصا از وضعیت مرسوله با خبر شوید و موقعیت آن را رهگیری کنید.به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر شما دریافت کننده هستید، می‌توانید با ارسال کننده ارتباط برقرار نموده و کد رهگیری مرسوله را مجددا دریافت نمایید. ضمنا برخی از مرسوله‌ها مانند گواهینامه، کارت ملی و… بدون کد مرسوله و از طریق وب سایت https://najatracking.post.ir قابل پیگیری هستند.

پیگیری مرسوله‌های پستی ماهکس

امروزه شرکت‌های پستی متعدد و مختلفی در سرتاسر کشور فعال بوده و اقدام به حمل و نقل بسته‌های پستی مختلف می‌کنند. یکی از این شرکت‌های پستی در این زمینه، ماهکس بوده که خدمات متنوعی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. در صورتی که شما نیز تمایل به استفاده از این خدمات دارید، لازم است تا درباره پیگیری بسته پستی در ماهکس نیز اطلاعات کافی داشته باشید. پیگیری مرسوله‌های پستی در ماهکس، به صورت کلی به دو روش زیر انجام می‌شود.

  • بخش رهگیری وب‌سایت ماهکس
  • تماس با واحد مشتریان به شماره 9696-021

فرقی نمی‌کند که شما از کدام روش برای این کار استفاده کنید، در هر حالت نیاز به کد رهگیری 11 رقمی دارید. این کد در زمان تحویل مرسوله به فرستنده داده‌ شده و در این راستا استفاده می‌شود. چنانچه به هر دلیلی این کد رهگیری را گم‌کرده و یا دسترسی به آن نداشتید، می‌توانید با بخش مشتریان ماهکس تماس بگیرید تا کارشناسان فعال در این بخش، شما را راهنمایی کنند.

پیگیری مرسوله‌های چاپار

شرکت پستی خصوصی چاپار نیز یکی دیگر از شرکت‌های فعال در این زمینه بوده که حدود 20 سال سابقه کار در این حوزه دارد و به عنوان یکی از قدیم‌ترین‌ها شناخته می‌شود. این شرکت به صورت کاملا تخصصی در زمینه‌های مختلف حمل و نقل زمینی، هوایی، داخلی و همچنین بین‌المللی مرسولات مختلف، فعالیت می‌کند. بعد از تحویل بسته پستی به چاپار، فرستنده کد پیگیری را دریافت خواهد کرد. این کد درواقع وسیله مستقیم برای رهگیری بسته پستی محسوب می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت رسمی چاپار، کد مرسوله مدنظر خود را در بخش پیگیری مرسوله وارد کرده و از وضعیت آن کاملا مطلع شوید. این کد هم به صورت پیامک در اختیار فرستنده قرار می‌گیرد و هم در پروفایل کاربری آن‌ها وجود دارد تا بتوانند به سادگی به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

پیگیری مرسوله‌های پستی یاربکس

از دیگر شرکت‌های خصوصی که در زمینه حمل و نقل مرسولات در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند، می‌توانیم به یار بکس اشاره‌کنیم. در صورتی که شما بخواهید بسته‌های پستی خود را از طریق این شرکت خصوصی منتقل کنید، امکان پیگیری آنلاین آن را در هر ساعتی از روز خواهید داشت. برای این کار کافی است به صفحه اول وب‌سایت یاربکس مراجعه کرده و کد رهگیری محصول را که در زمان ارسال به شما تحویل داده‌ شده است را در قسمت مشخص آن وارد کنید. در این حالت تمام اطلاعات مربوط به وضعیت بسته، در اختیار شما قرار می‌گیرد.

پیگیری مرسوله‌های کارا پست

یکی دیگر از شرکت‌های خصوصی که خدمات مشابهی را در زمینه ارسال بسته‌های پستی به صورت داخلی و بین‌الملل به مشتریان خود ارائه می‌دهد، کاراپست است. شما می‌توانید از خدمات این شرکت پستی استفاده کرده و به ارسال بسته‌های پستی خود با کمترین میزان دغدغه بپردازید. امکان پیگیری آنلاین بسته‌های پست شده توسط این شرکت نیز به سادگی وجود دارد و جای هیچ‌گونه نگرانی در این زمینه نیست. کافی است وارد وب‌سایت کاراپست شده و در قسمت مربوط به پیگیری بسته، کد رهگیری مرسوله را وارد کنید تا بتوانید از وضعیت بسته و تمام اطلاعات مربوط به آن به صورت کامل، آگاه شوید.

پیگیری مرسوله‌های پستی TNT ایران

شرکت پستی تی ان تی ایران نیز یکی دیگر شرکت‌های بزرگ و معتبر در این زمینه بوده که امکان ارسال بسته‌های در سطح بین‌الملل را نیز داشته و کشورهای متعدد را در این راستا پوشش می‌دهد. این شرکت حدود 40 سال سابقه کار در این زمینه داشته و از اعتبار کافی برخوردار است. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت شرکت پست TNT ایران، به پیگیری سفارش‌های خود بپردازید. در این زمینه کافی است کد رهگیری مربوط به بسته و یا بسته‌های خود را در قسمت مشخص به پیگیری مرسولات وارد کنید تا اطلاعات کامل مربوط به آن‌ها به شما نمایش داده شوند.

پیگیری مرسوله‌های پست PDE

شرکت پست PDE از دیگر شرکت‌های پستی بین‌الملل بوده که خدمات متعددی را در این زمینه به کاربران و مشتریان خود ارائه می‌دهد. یکی از جدیدترین قابلیت‌های اضافه‌ شده به این شرکت پستی، امکان پیگیری مرسولات به صورت آنلاین است. با این شرکت پستی، امکان پیگیری مرسوله پستی از طریق بارکد وجود داشته و شما می‌توانید از این طریق، اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهید. برای این کار کافی است کد رهگیری را در قسمت رهگیری سفارش ساید شرکت وارد کرده و بسته خود و اطلاعات مربوط به آن را به صورت کامل، رؤیت کنید. این کار به سادگی انجام‌ شده و تمام مشتریان این شرکت پستی خصوصی، می‌توانند به سادگی از وضعیت بسته خود اطلاع داشته باشند.

- تبلیغات -

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.