دلایل اصلی کم شدن آب رادیاتور + راهکار

معمولا خودرو‌ها در فصول گرم سال با یک مشکل اساسی مواجه هستند و آن هم کم شدن آب رادیاتور است؛ گاهی اوقات دلیل کم شدن آب قابل مشاهده خواهد بود و البته که حل کردن آن مشکل نیز راحت‌تر است. با این حال برخی مشکلات هم به راحتی قابل تشخیص و دیدن نیستند و همین مشکل را دو چندان می‌کند. بنابراین باید دید چرا آب رادیاتور کم می‌شود؟ از کجا کم شدن آن را میتوان تشخیص داد و چگونه باید این مقدار کم شده را جبران کرد؟ بر همین اساس است که در ادامه مقاله دلایل اصلی کم شدن آب رادیاتور، مورد بررسی قرار می‌گیرند. هم‌چنین راهکارهای رفع این این مشکلات برای شما بیان خواهند شد. بنابراین پیشنهاد میکنیم ادامه مطلب را دنبال کنید.‌

سوراخ شدن رادیاتور

به دلایل متفاوت و مختلفی امکان دارد رادیاتور سوراخ شود. هر کدام از این دلایل نیز خود به کاهش سطح آب داخل رادیاتور منجر خواهند شد. کم شدن آب رادیاتور عمل خنک کاری را مختل کرده و در نهایت باعث می‌شود موتور آسیب ببیند. دلایلی هم‌چون برخورد اشیا تیز خارجی با رادیاتور، شکستن پروانه فن و برخورد با رادیاتور، تصادف و ضربه شدید به رادیاتور، نداشتن ضد یخ، پوسیدگی رادیاتور، جوش آوردن ماشین و در ادامه باز شدن پرس‌های بالا یا پایین رادیاتور و فرسودگی و تمام شدن عمر رادیاتور منجر می‌شوند که رادیاتور سوراخ و در نتیجه آب آن کم شود.

راهکار

در ابتدا که باید گفت لازم است با رسیدگی دوره‌ای به رادیاتور و رانندگی صحیح از خرابی رادیاتور خودرو جلوگیری کرد. با این حال اگر مشکلی برای این قطعه در اثر سوراخ شدن رادیاتور به وجود آمد، به نزد تعمیر کار بروید تا نشتی آن را برطرف کند. چنانچه با تعمیر این مشکل حل شد و دیگر نشتی از رادیاتور دیده نشد، می‌توان دوباره از آن قطعه استفاده کرد. اما اگر نشتی ادامه دار شد، رادیاتور باید تعویض شود و رادیاتور نو به جای قدیمی استفاده گردد. نکته‌ی مهم دیگر اینکه ممکن است سوراخ‌های ریزی در رادیاتور ایجاد شوند که در این صورت توسط محلول‌های نشتی گیر موجود در بازار قابل ترمیم خواهند بود.

سوراخ شدن و یا پارگی شیلنگ آب رادیاتور، بخاری و…

در موتور خودرو شیلنگ‌های آب مانند رگ در بدن کار می‌کنند. بنابراین هر گونه سوراخ و یا پارگی در شیلنگ‌های آب، آب موتور را تخلیه خواهد کرد. به‌علاوه شیلنگ‌های رادیاتور و بخاری جنسی از لاستیک نخ دار دارند که مقاومت بالایی در برابر حرارت زیاد و گرم و سرد شدن از خود نشان می‌دهند. اما سوراخ شدن و یا پارگی این شیلنگ‌ها دو دلیل دارد:

1. شیلنگ‌ها در دراز مدت دچار فرسودگی شده و ممکن است ترک بردارند.
2. هنگامی که شی نوک تیز برخورد کرده و یا تسمه سوراخ شده باشد.

این دو از دلایلی هستند که منجر به پاره شدن شیلنگ‌های آب می‌شوند. حال اگر شیلنگ بر اثر فرسودگی سوراخ شود، آب به بیرون نشت کرده و در نتیجه سطح آب رادیاتور پایین می‌آید. بنابراین اگر شیلنگ‌های معیوب به موقع تعویض نشوند، آب به طور کامل تخلیه شده و منجر به بالا رفتن دمای موتور و آسیب رسیدن به موتور می‌گردد. گاهی هم شیلنگ‌ها نشتی ریزی دارند اما تنها در حالتی که فشار آب موتور حین حرکت بالا می‌رود دچار نشتی می‌شوند. با این حال پیدا کردن این سوراخ‌های ریز بسیار سخت است. علاوه بر این‌ها شیلنگ مهم دیگر شیلنگ منبع انبساط است. اگراین شیلنگ سوراخ شود، بعد از سرد شدن موتور و برگشت آب از منبع انبساط، هوا به جای آب وارد موتور می‌شود. به‌علاوه بعضی اوقات هم بست‌ها و سوکت‌های شیلنگ منبع انبساط خراب می شود که باید سریعا تعویض و جایگزین شود.

راهکار

همان طور که گفته شد سوراخ شدن شلنگ‌ها در نهایت منجر به آسيب‌های جدی به موتور خودرو می‌شود‌. بنابراین لازم است به صورت موقت تا رسیدن و دسترسی به مراکز تعمیراتی این ایراد برطرف شود تا از آسيب‌های جدی به موتور خودرو جلوگیری شود. برای این کار ابتدا خودرو را متوقف کنید تا موتور خاموش شود. کاپوت را بالا بزنید. برای شناسایی محوطه آسیب دیده را بررسی کنید و سپس با کمک یک تکه پارچه یا دستمال آن محدوده را خشک نمایید. این کار باعث می‌شود محل خروج مایع راحت‌تر شناسایی شود.
بعد از این کار موتور را روشن کنید و برای شناسایی نقطه آسیب دیده به سرعت خروج مایع که بر اثر فشار داخل سیستم خنک کننده اتفاق می‌افتد را در نظر بگیرید. در این زمان که موتور روشن و درب کاپوت باز است، مراقب برخورد پروانه یا فن و به طور کلی اجزای متحرک با انگشتان خود باشید. حال باید برای جلوگیری از خروج مایع اقدام کنید و سپس موتور را خاموش کنید. نقطه‌ی مورد نظر را مجددا خشک نمایید. در این زمان برای پر کردن سوراخ می‌توانید از آدامس استفاده کنید. به این صورت که آدامس جویده شده را با فشار به سوراخ رادیاتور وارد کنید.


بیشتر بخوانید: شرایط انتقال بیمه بدنه خودرو


شل شدن بست‌های رادیاتور و بخاری و سایر شیلنگ‌های آب

یکی از دلایل اصلی کم شدن آب رادیاتور شل شدن بست‌های رادیاتور و بخاری و سایر شیلنگ‌های آب است. بست‌ها در واقع نگهدارنده شیلنگ در محل نصب شده هستند‌. اهمیت این نگهدارنده‌ها بسیار بالا است. زیرا که هنگام روشن شدن موتور و حرکت خودرو، فشار آب داخل موتور بالا می رود‌. بنابراین لازم است که شیلنگ‌ها توسط بست‌ها محکم بسته شوند. اگر بست‌ها شل و یا خراب شوند، احتمال در رفتن شیلنگ و تخلیه کامل آب وجود دارد. در این صورت اتفاقات خطرناکی خواهد افتاد.

راهکار

حتما در هنگام خرید بست‌ها را از نظر مرغوبیت و کیفیت بالا بررسی کنید و بهترین را انتخاب نمایید. هم‌چنین هنگام نصب آن‌ها حتما بست‌ها را محکم ببندید. هرگز از بست‌های ارزان و بی‌کیفیت استفاده نکنید. زیرا استفاده از این نوع بست‌ها خسارت‌های زیادی را به موتور خودرو وارد خواهند کرد.

خراب شدن واتر پمپ یا واشر آن

یکی از قطعات مهم در خودرو واتر پمپ است. این همان قطعه‌ ای است که آب را از رادیاتور گرفته و آن را با فشار زیاد وارد مجراهای آب موتور می‌کند. واتر پمپ یک قطعه با نام فیبر به همراه فنر برای آب بندی دارد. این ساختار مانع خروج آب به خارج از واتر پمپ می شود. اگر هر یک از اجزای آن شامل فیبر، فنر و یا واشر آب بندی خراب شوند، آب از سوراخ داخلی بدنه واتر پمپ خارج خواهد شد. چنانچه این نشتی افزایش پیدا کند، آب رادیاتور نیز کاهش می‌یابد. هم‌چنین ممکن است نشتی آب واتر پمپ به تسمه تایم خسارت وارد کند.

راهکار

بهترین راهکار برای جلوگیری از خراب شدن واتر پمپ این است که قبل از خرید حتما به کیفیت این قطعه توجه کنید. بهتر است واتر پمپی را خریداری کنید که برند معتبر و شناخته شده‌ای دارد. به این ترتیب لازم نیست هزینه‌ی هنگفت برای تعمیر و یا تعویض واتر پمپ بپردازید.

خراب شدن واشر سرسیلندر

سیلندر و سرسیلندر خودرو دارای کانال‌های آب هستند. بنابراین باید بین سیلندر و سرسیلندر واشر قرار بگیرد و این قسمت را آب بندی کند. این کانال‌ها را هم‌چنین می‌توان بر روی واشر سرسیلندر مشاهده کرد. اگر که حرارت موتور بالا رود، به مرور زمان واشر سرسیلندر فرسوده خواهد شد و آب از سمت کانال‌های آب وارد کانال‌های روغن و یا محفظه احتراق می شود. بنابراین باید خرابی واشر سرسیلندر به سرعت برطرف و واشر تعویض شود.

راهکار

همان طور که گفته شد بهترین کار در این مواقع تعویض واشر سرسیلندر است. با این حال اگر نشتی‌ها جزئی باشند، محلول‌های نشتی گیر نیز می‌توانند به شما کمک کنند.

خراب شدن رادیاتور بخاری

خراب شدن رادیاتور بخاری

در صورت خراب شدن بخاری و متعلقات آن نیز احتمال کم شدن آب رادیاتور وجود دارد. یکی از اصلی ترین قطعات هم در بخاری، رادیاتور بخاری است. در صورتی که شیر بخاری خراب شده و نشتی پیدا کند، آب کاهش می‌یابد. علاوه بر این خرابی اورینگ‌های رادیاتور و خرابی و پوسیدگی لوله‌های رابط رادیاتور بخاری منجر به نشتی آب می‌شوند.

راهکار

اگر نشتی‌ها کم باشند، می‌توانید با استفاده از محلول نشتی گیر رادیاتور این نشتی را رفع کنید. اما اگر مشکل فراتر از این حرف‌ها است، باید به تعمیرکار مراجعه کنید.

خرابی در رادیاتور

از دیگر دلایل اصلی کم شدن آب رادیاتور خرابی آن است. رادیاتور یک فنر به همراه سوپاپ دارد. چنانچه فشار آن در داخل رادیاتور از حد استاندارد آن فراتر برود، سوپاپ رادیاتور باز شده و به دنبال آن آب از رادیاتور خارج می‌شود. به‌علاوه اگر فشار کاهش پیدا کند سوپاپ بسته خواهد شد. ضعیف شدن فنر سوپاپ و باز ماندن آن در فشار بالا یا پایین از عوامل کاهش آب رادیاتور هستند. در برخی از خودروها هنگام کاهش فشار داخل رادیاتور، درب آن به سمت داخل باز و آب از منبع انبساط به سمت داخل رادیاتور مکش می شود.

راهکار

اگر ردی از مایع خنک کننده و یا آب در نزدیکی رادیاتور می‌بینید، باید بررسی کنید که نشتی در رادیاتور و یا فرسودگی و خرابی در درب رادیاتور وجود دارد یا خیر. در صورت خرابی بعد درب رادیاتور را تعویض کنید.

خرابی منبع انبساط یا درب آن

در برخی خودروها منبع انبساط حکم رادیاتور را دارد. زیرا این نوع از خودروها رادیاتور ندارند. بنابراین وجود خرابی در منبع انبساط باعث کاهش آب موتور می‌شود. در دیگر خودروهای دارای رادیاتور نیز اشکال در منبع انبساط مانع برگشت آب از منبع به رادیاتور شده و آب رادیاتور کم می شود.

راهکار

راهکار مقابله با کم شدن آب رادیاتور در صورت خرابی یا شکستگی در منبع انبساط، تعویض سریع آن است.

خرابی در ترموستات یا واشر آن

احتمال ترک خوردن در ترموستات در هنگام باز و بسته شدن بسیار زیاد است. از طرفی دیگر واشر ترموستات نیز هنگام گرمای شدید موتور احتمال خراب شدن و فرسودگی دارد.

راهکار

برای اینکه بتوانید از خرابی در ترموستات جلوگیری کنید باید هر چند وقت یک بار آن را بررسی کنید. در غیر این صورت و داشتن نشتی ترموستات باید آن را تعویض کنید.

خرابی اویل ماژول

اویل ماژول قطعه‌ای در خودروهای جدید و به روز دنیا است که به علت قدرت و شتاب بالای خودرو و حرارت بالای موتور استفاده می‌شود. این قطعه می‌تواند برای خنک کردن روغن به کار بیفتد. در واقع این قطعه روغن را توسط آب خنک می کند. هنگامی که واشر و اورینگ موجود در اویل ماژول خراب شود، احتمال ورود آب به داخل روغن افزایش می‌یابد.

راهکار

در صورت کم شدن آب رادیاتور در این خودرو‌ها حتما باید این قطعه بررسی شود تا مشکل بیشتر از این ادامه پیدا نکند. در غیر این صورت هم نیاز است واشر و اورینگ‌ها تعویض شوند.

سخن پایانی

رادیاتور از قطعات با اهمیت در خودرو است که هر گونه نقص در آن می‌تواند باعث آسیب دیدن موتور خودرو شود. یکی از مشکلات اساسی خودرو به ویژه در فصل گرم سال کم شدن آب رادیاتور است. بنابراین شما باید دلایل اصلی کم شدن آب رادیاتور را بررسی کنید و سپس راهکارهای آن را یاد بگیرید. زیرا برخی مواقع تا قبل از رسیدن به تعمیرگاه باید یک سری موارد را انجام دهید تا مشکل خودرو غیر قابل جبران نشود.

- تبلیغات -

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.